Lipødem behandling med plastisk kirurgi

Behandlingen bremser utvikling av sykdommen og reduserer plager. Vi fettsuger med WAL-metoden (Vann-jet Assistert Fettsuging) som er svært skånsom og tillater fjerning av store volum.

Lipødem - Lipedema - Lipoedema

Lipødem er en tilstand med unormalt stor fettfordeling lokalisert på ben og armer. Lipødem rammer kun kvinner og ofte flere i samme slekt. Lipødem skyldes sannsynligvis en genetisk disposisjon. Lipødem starter etter puberteten, noen ganger ved et svangerskap. Lipødem kan og begynne senere i livet men vanligst rammes kvinner mellom 20 og 40 år. Ved lipødem er det typisk et misforhold mellom en normal overkropp og stort volum fra hofter og ned, med unormalt store volumer underhudsfett som ikke påvirkes av slanking.

Behandling av Lipødem

Årsaken til lipødem er ukjent. Ingen behandling kan helbrede eller forebygge lipødem. Man kan bare behandle symptomene og lindre plagene lipødemrammede lider av. Fettsuging er ingen «quick-fix»! Lipødembehandlingen baseres på komplekst, multidisiplinært samarbeid og utarbeidelse av individuelt tilpasset behandlingsplan for å sikre et godt resultat. Fysioterapi spiller en viktig rolle både før og etter kirurgi. Det er og en forutsetning at andre tilstander som kan gi liknende symptomer og plager diagnostiseres før operasjon.

Lipødembehandling deles i ikke-kirurgisk behandling og fettsuging.

Ikke-kirurgisk behandling reduserer ikke lipødemets volum, men kan lindre symptomer som smerte og ødem/hevelse. Det er ikke dokumentert at ikke kirurgisk terapi bremser lipødemutviklingen.

Ikke-kirurgisk behandling omfatter:

• Kompresjonsbehandling - Sokker, strømper, bukser og andre plagg.
  • Manuell lymfedrenasje (massasje)
  • Pneumatisk lymfedrenasje (pulsator)
  • Trening (svømming, sykling, gåing)

Lymfedrenasje kombinert med kompresjon kan redusere væskeansamling og trykk i vevet. Det kan redusere spenningsfølelse og smerter, men gir kortvarig effekt, lite reduksjon av volumet og må utføres regelmessig.

Vanndrivende medikamenter har ingen effekt på lipødem. Det samme gjelder dietter og
slankekurer. Noen pasienter opplever forbedring ved vektnedgang og kostholdbehandling som anti-inflammatorisk diett.

Fettsuging

Fettsuging er den eneste behandlingen som gir reduksjon av fettvev og dermed reduksjon av vekt og trykksmerte. Dette kan igjen forbedre leddutslag og bevegelighet. Fettsuging gir bedre behandlingsresultater ved moderat lipødem enn uttalte former med utviklet fibrose i vevet, skade på ledd og generell fedme. Bare ved komplett fjerning av det patologiske fettvevet sikres gode og varige behandlingsresultater.

Dessverre er det de færreste som kommer til behandling for milde former av lipødem.
Lipødemutbredelsen avgjør hvor mange operasjoner det vil være behov for. Mengden fett
som kan fjernes ved hver operasjon avhenger av flere faktorer som pasientens helsetilstand, alder, lipødemutbredelse og volum, hudstatus, mm., men alltid med pasientens sikkerhet først.

Ved Oslo Privatklinikk benyttes vann-jet assistert fettsuging (WAL). Denne metoden er dokumentert skånsom, særlig mot lymfekar, og tillater dermed fjerning av store fettvolumer med lite smerter og misfarging og raskere restitusjon.