Vi behandler lipødem ved hjelp av fettsuging.

Vi er en av få klinikker i Norge som behandler lipødem, og har allerede hatt svært mange fornøyde lipødempasienter hos oss. Vi behandler lipødem med fettsuging, der vi bruker WAL-metoden (vann-jet assistert fettsuging), som er kjent for å være svært skånsom, effektiv og tillater fjerning av store volum.

Lipødem

Hva er lipødem?

Lipødem (eller lipedema/lipoedema) er en tilstand med unormalt stor fettfordeling lokalisert på ben og armer. Ved lipødem er det typisk et misforhold mellom en normal overkropp og stort volum fra hoftene og ned. Pasienter med lipødem opplever unormalt store volumer underhudsfett som ikke påvirkes av kosthold og slanking, for eksempel lavkaloridietter. Lipødem blir ofte feildiagnostisert med fedme og lymfødem.

Hva er årsakene til lipødem?

Årsaken til lipødem er ukjent. Ingen behandling kan totalt helbrede eller forebygge lipødem, men man kan behandle symptomene og lindre plagene lipødemrammede lider av. Lipødem rammer kun kvinner, og ofte flere i samme slekt. Det skyldes sannsynligvis en genetisk disposisjon, og lipødem starter ofte etter puberteten eller ved et svangerskap. Det kan og begynne senere i livet, men vanligst rammes kvinner mellom 20 og 40 år. Andre årsaker til lipødem kan være metabolske, hormonelle og inflammatoriske.

Hva er symptomene til lipødem?

Vanlige symptomer av lipødem er:

• Slank overkropp, mens underkropp utvikler fettansamlinger
  • Hevelse i bena, men ikke føttene
  • Pasienten får lett blåmerker
  • Overfølsomhet for berøring, smerter i bena ved hvile og gange
  • Tap av elastisitet i huden

Andre, litt mindre symptomer av lipødem er:

• Vanskeligheter med å gå
  • Fettring over ankel/håndledd
  • Hypermobilitet
  • Følsomhet for trykk på huden
  • Lymfødem i senere stadier
  • Lavere temperatur i armer/ben

Lipødem behandling

Fettsuging er ingen «quick-fix»! Lipødembehandlingen baseres på komplekst, multidisiplinært samarbeid og utarbeidelse av individuelt tilpasset behandlingsplan for å sikre et godt resultat. Fysioterapi spiller en viktig rolle i lipødem behandling, både før og etter kirurgi. Det er og en forutsetning at andre tilstander som kan gi liknende symptomer og plager diagnostiseres før operasjon.

Lipødem behandling kan deles i to typer: ikke-kirurgisk behandling og lipødem fettsuging.

1. Ikke-kirurgisk lipødem behanding

Ikke-kirurgisk lipødem behandling reduserer ikke lipødemets volum, men kan lindre symptomer som smerte og ødem/hevelse. Det er ikke dokumentert at ikke kirurgisk terapi bremser lipødemutviklingen.

Ikke-kirurgisk lipødem behandling omfatter:

• Kompresjonsbehandling - sokker, strømper, bukser og andre plagg.
  • Manuell lymfedrenasje (massasje)
  • Pneumatisk lymfedrenasje (pulsator)
  • Trening (svømming, sykling, gåing)

Lymfedrenasje kombinert med kompresjon kan redusere væskeansamling og trykk i vevet. Det kan redusere spenningsfølelse og smerter, men gir kortvarig effekt, lite reduksjon av volumet og må utføres regelmessig.

Vanndrivende medikamenter har ingen effekt på lipødem. Det samme gjelder dietter og slankekurer. Noen pasienter opplever forbedring ved vektnedgang og kostholdbehandling som anti-inflammatorisk diett.

2. Lipødem fettsuging

Fettsuging er den eneste behandlingen som gir reduksjon av fettvev og dermed reduksjon av vekt og trykksmerte. Dette kan igjen forbedre leddutslag og bevegelighet. Fettsuging gir bedre behandlingsresultater ved moderat lipødem enn uttalte former med utviklet fibrose i vevet, skade på ledd og generell fedme. Bare ved komplett fjerning av det patologiske fettvevet sikres gode og varige behandlingsresultater.

Dessverre er det de færreste som kommer til behandling for milde former av lipødem. Lipødemutbredelsen avgjør hvor mange operasjoner det vil være behov for. Mengden fett som kan fjernes ved hver operasjon avhenger av flere faktorer som pasientens helsetilstand, alder, lipødemutbredelse og volum, hudstatus, mm., men alltid med pasientens sikkerhet først.

Lipødem behandling på Oslo Privatklinikk

Lipødem fettsuging

Ved Oslo Privatklinikk benyttes vann-jet assistert fettsuging (WAL). Denne metoden er dokumentert skånsom, særlig mot lymfekar. Dette tillater fjerning av store fettvolumer med lite smerter og misfarging, men også raskere restitusjon.

Du kan lese mer om vann-jet assistert fettsuging her: https://www.lipedema.net/water-assisted-liposuction.html

Lipødem før og etter

Vi legger ikke ut før og etter-bilder av våre pasienter, heller ikke av lipødem operasjon. Derimot kan pasienter komme på en konsultasjon og se tidligere resultater for å få en idé om behandlingen.

Hvorfor velge Oslo Privatklinikk?

Våre to kirurger har over 25 års erfaring med plastisk kirurgi og vår klinikk er en av få i Norge som tilbyr lipødem behandling. På konsultasjon med en av våre kirurger vil pasienten i samtale med kirurgen forstå hva som lar seg gjøre, slik at pasienten får et godt bilde av hva som er realistisk.

Pasientens trygghet er alltid i kjernen av det vi gjør, hvilket har latt oss bygge en langsiktig seriøsitet med et nettverk av pasienter som har være fornøyde med deres lipødem behandling og har anbefalt oss videre til venner og bekjente.

Mange pasienter er usikre på hvilke muligheter de har mtp. lipødem operasjon/lipødem behandling. Ring oss gjerne på 22 69 07 00, eller send oss en email på post@osloprivatklinikk.no dersom du har spørsmål, eller book en konsultasjon - våre kirurger hjelper deg mer enn gjerne!

Nyttige lenker:

Norsk Lymfødem- og Lipødemforbund: https://www.nllf.no

Lommelegen: https://www.lommelegen.no/overvekt/artikkel/lipodem/69026994

Artikkel om lipødem: https://www.nrk.no/rogaland/lipodem_-kvinnesykdommen-som-er-lite-kjent-1.14769641